tirsdag den 4. januar 2011

Efterløn

Jeg går ind for en afskaffelse af efterlønnen.

Efterløn var en god ordning, da den blev indført. I dag er der mennesker, som går på efterløn for fornøjelsens skyld. Mange går dig også på efterløn, da de er nedslidte, og disse mennesker skal ikke lades i stikken. Personligt mener jeg, der er nogle forskellige tiltag, man kunne tage:

1. Man kunne sørge for, at førtidspensionen blev lettere tilgængelig for de mennesker, der har brug for efterlønnen i dag. Nedslidte mennesket skal ikke være på arbejdsmarkedet.

2. Man kunne i en tidligere alder sætte den ugentlige arbejdstid for de erhverv eller mennesker, der er i risikozonen for at blive nedslidte. Herved betaler de skat over længere tid, og deres købekraft være bevaret bedre i længere tid.

3. Man kunne differentiere pensionsalderen efter uddannelseslængde og tiltrædelse på arbejdsmarkedet. Længere uddannelse vil som regel også betyde senere tiltrædelse på arbejdsmarkedet og mindre nedslidende erhverv.

4. Man kunne gøre fleksjobordningen lettere tilgengængelig. Dette ville betyde det samme som færre arbejdstimer, som alderen stiger.

En af de markante forskelle på førtidspension og efterlønnen er, at efterlønnen er en ret, alle har. Derfor ses man ikke som syg eller svagelig, når man træder tilbage fra arbejdsmarkedet herigennem. Og dette er vigtigt for folk, der gerne vil træde tilbage, er min overbevisning. Førtidspensionen derimod er noget, som man får tilkendt, hvis man af den ene eller anden grund ikke er i stand til at arbejde. Dette syn på førtidspensionen skal ændres i forbindelse med en afskaffelse af efterlønnen. Folk skal ikke ses som syge, men som borgere, der har gjort deres for samfundet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar